Vurdering av nettside: Nordbyen

Å være tilgjengelig digitalt med en nettside er avgjørende for at din bedrift vil være synlig i dagens samfunn. Det holder heller ikke å kun være tilgjengelig, nettsiden må også være brukervennlig og godt utarbeidet for at kunder velger å gå inn på siden og blir der. Vår foreleser Karl Philip Lund har gitt oss en oppgave om å vurdere en nettside. I den forbindelse har jeg valgt å vurdere nettsiden til kjøpesenteret Nordbyen hvor jeg vil komme med tips til forbedring. 6 kriterier blir tatt i bruk for å vurdere siden. 

1. Førsteinntrykk
2. Synlighet
3. Brukervennlighet
4. Konverteringsprosess
5. Teknologi og hastighet
6. Kundekommunikasjon

1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykket kunden får av nettsiden er med på å avgjøre om han blir på siden eller forlater den. For å vurdere et førsteinntrykk av en nettside er det tre spørsmål du må kunne bevare innen fem sekunder.
1. Har jeg kommet til riktig sted?
2. Hva kan jeg gjøre her?
3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Jeg har satt sammen en test her hvor du kan se hvor mye du får med deg på fem sekunder. 

Forsiden er det første man kommer til på Nordbyens nettside. Her blir man informert om hvilken bedrift man er inne hos, åpningstidene deres, antall butikker og at bedriften har en app man kan laste ned. Dette er en ryddig side som presenterer den viktigste informasjonen om bedriften. Eneste som ikke kommer frem er at dette er et kjøpesenter.

Lenger ned på forsiden kommer det en seksjon med nyheter og events. Her ligger informasjon om de siste nyhetene og «Do It Yourself»- tips. Dette blir presentert litt rotete, da bildene ligger om hverandre som vist på bildet til høyre. For å få en mer oversiktlig presentasjon kan man ha eventuelle events øverst på siden i bildekarrusellen. Lenger ned kan det være en kategori for nyheter og en for DIY, for eksempel slik:

Vurdering av førsteinntrykk:
Logoen til bedriften skiller seg godt ut på forsiden med den røde fargen og gjør det enkelt for kunden å forstå hvor han har kommet. Den oransje fargen kommer godt frem, noe som gjør at informasjonen her blir godt lagt merke til. Samtidig gir de firkantede boksene et rent inntrykk. Det som trekker litt ned er informasjonen lenger ned på siden som blir presentert på en uorganisert måte. Få også frem at det er et kjøpesenter ved å for eksempel lage en «Om senteret» kategori på menylinjen øverst på forsiden.
TERNINGKAST 4

2. Synlighet

Når Google rangerer nettsider blir blant annet innhold, lenker og det tekniske vurdert. Dette avgjør plasseringen på organisk søk. Om en nettside dukker opp både på det organiske søk og som annonse (betalt plassering), har nettsiden en god synlighet. Ved å søke etter «Shopping Larvik» og «Nordbyen» på Google, får man et godt overblikk over synligheten til nettsiden. 

Nordbyen: nettsiden dukker opp på 1. plass på søkeordet. Noe som er enda bedre er at de bruker Google My Business som vist til høyre på bildet under. Her ligger alt av åpningstider, adresse, kontaktinformasjon og vurderinger som gir kunder en god oversikt over bedriften. Søker kunder direkte på bedriften har nettsiden en overalt god plassering og synlighet.

Shopping Larvik: her rangeres nettsiden dårligere, hvor de dukker opp på 3. plass. Et forbedringforslag er å bruke «Shopping» i hovedoverskriften (H1). Bedriften vises også på lokal rangering som en følge av Google My Business. Her får kunden opp et kart med ulike bedrifter basert på deres plassering hvor Nordbyen dukker opp som alternativ 2. Ved å sørge for at Google My Business inneholder all relevant informasjon kan man forbedre plasseringen på lokal rangering. For å øke rangeringen kan man få frem spesielle åpningstider ved høytider, sørge for å svare på anmeldelser fra kunder og oppmuntre kunder til å gi anmeldelser av bedriften.

Vurdering av synlighet:
På organiske søkeresultater gjør nettsiden til Nordbyen en god jobb. Med små forbedringer vil plasseringen bli enda bedre. Dette kan blant annet gjøres ved å bruke søkeordene folk søker etter på nettsiden som «Shopping», «Kjøpesenter» og «Interiør». En annen ting som kan forbedre plasseringen er URL-adressen. Ved å ha www.nordbyen.no fremfor www.no.club-onlyou.com/Nordbyen vil det være mer tydelig for kunden at dette er bedriftens nettside.

Det som trekker ned er manglende bruk av annonsering på Google. Ved å sette opp kampanjer i Google AdWords, kan man kontrollere hvor nettsiden er synlig. Dermed kan man bestemme at nettsiden skal dukke opp på søkeord som -shopping og -kjøpesenter, men også bestemme ulike sider man ønsker nettsiden skal vises på. Du kan med andre ord få mer trafikk til nettsiden din og nå kunden i riktig øyeblikk.
TERNINGKAST 4

3. Brukervennlighet

For å ha en brukervennlig nettside er det viktig at det er lett å finne frem. Er det for mye å velge mellom finner ikke folk frem til det de leter etter. Dette kan føre til at man kunde forlater nettsiden. Kunden må derfor raskt og enkelt finne frem til det han har søkt etter. For å vurdere brukervennligheten til nettsiden her jeg sett på menystrukturen, mobilvennligheten og søkefunksjonen på siden. 

Menystruktur: på menyen kommer de ulike kategoriene godt frem ved å ligge på en sort linje som skiller seg ut fra den hvite bakgrunnen. Under hver kategori får man en god oversikt over de ulike valgmulighetene man har. Går du for eksempel inn på «Mote og tilbehør» under butikker, kommer du inn på en ny side hvor alle butikkene blir presentert på en oversiktlig måte. Menyen gjør det lett for kunden å navigere seg rundt på siden.

Mobilvennlighet: bruk av mobil blir mer og mer utbredt i dagens samfunn. Statcounter.com publiserte i 2016 at bruken av internett via mobil har gått forbi desktop. Siden man i dag bruker mobilen, mer en datamaskinen, er det avgjørende at nettsider er mobilvennlig. Gjennom en test utviklet av Google kommer det frem at Nordbyens nettside er godt egnet for mobil. På mobil blir nettsiden vist i en komprimert versjon av den på desktop, men man får all nødvendig informasjon og menyen er fortsatt tilgjengelig for enkel navigasjon.

Søkefunksjon:  det som trekker brukervennligheten ned er muligheten for å søke selv inne på nettsiden. Nettsiden har en søkefunksjon, men resultatene man får samsvarer ikke med søket. For å teste den ut søkte jeg etter «interiør», vel vitende om at blant annet Kid, Princess og Kremmerhuset befinner seg på kjøpesenteret. Resultatet jeg fikk opp derimot viste meg kun Kid Interiør og en annonse for ledige stillinger på senteret. «2 Resultater for interiør» var teksten som dukket opp øverst, noe som er misvisende da kun en butikk kom opp som resultat. 

Vurdering av brukervennlighet:
I og med at søkefunksjonen ikke viser alle mulige alternativer på søkeordet, vil kunden få et feil inntrykk av hvilke butikker som faktisk er på kjøpesenteret. Utenom denne funksjonen er nettsiden til Nordbyen svært brukervennlig. Menystrukturen gjør at man raskt får et overblikk av hva bedriften tilbyr, både på datamaskin og mobil.
TERNINGKAST 5

4. Konverteringsprosess

På nettsiden kan kunder melde seg på nyhetsbrev for å bli informert om tilbud, aktiviteter og nyheter. Prosessen man må gjennom for å komme til denne konverteringen avgjør om kunden fullfører eller ikke. For å øke sjansen for konvertering må det være en rask prosess. Blir prosessen lang faller kundene av. 

Påmeldingen til Nordbyens nyhetsbrev finner man nederst på forsiden. Her kan du fylle inn e-postadressen din for å holde deg oppdatert på hva som skjer på kjøpesenteret. Etter å ha gjort dette blir du sendt videre til et nytt skjema:

For å melde deg på nyhetsbrevet må du lage en profil på nettsiden. Deretter mottar du en mail hvor du må fullføre registreringen. Dette gjør du ved å følge en link som bringer deg tilbake til Nordbyens nettside. Her kan du fylle ut informasjon om deg selv som adresse, telefonnummer og starten på ditt fødselsnummer. Nederst på denne siden kan du huke av for at du vil motta nyhetsbrev, før du til slutt bekrefter kontoen.

Vurdering av konverteringsprosessen:
I en undersøkelse gjennomført av Mckinsey kom det frem at
e-postmarkedsføring er 40 ganger mer effektivt for å skaffe nye kunder enn Facebook og TwitterDet er derfor å anbefale at man legger mer fokus på nyhetsbrev med tanke på hva du får igjen for det. Påmeldingprosessen til nyhetsbrev hos Nordbyen er veldig tungvindt. Man må gå fra ett trinn til et annet og før man er ferdig med registreringen har man mistet både tålmodigheten og interessen.

For nettsiden til Nordbyen vil det å gjøre prosessen kortere være avgjørende. Ta gjerne i bruk programmer som gjør at påmeldingen til nyhetsbrevet «popper opp» på siden. På denne måten må ikke kunden selv finne frem til påmeldingfeltet. Skill også mellom å lage en profil og å melde seg på nyhetsbrev. På denne måten holder det at kunden kun skriver inn e-postadressen sin for å melde seg på, og de unngår de resterende trinnene i prosessen. Slik vil kunden føle at det er en liten investering å melde seg på. Et siste tips er å sende ut en mail rett etter en person har meldt seg på nyhetsbrevet for å vise at de har blitt registrert. I denne mailen er det viktig å sette forventningen for kunden. Skriv hvor mange ganger han kan forvente å motta mail i måneden for å unngår forvirring og irritasjon.
TERNINGKAST 3

5. Teknologi og hastighet

Hvor lang tid en nettside bruker på å laste ned har stor effekt på kunden. Det er svært irriterende å vente på at en side lastes ned før man kan bruke den. Mange velger derfor å gå ut av nettsiden. For å teste lastetiden til Nordbyens nettside har jeg tatt i bruk www.webpagetest.org og sammenlignet lastetiden med amfi.no og hvaltovet.no. 

Her kommer det frem at lastetiden ligger på 8,3 sekunder, hvor hvaltorvet.no bruker 2,7 sekunder. Da grensen ligger på fem sekunder før kunden begynner å miste tålmodigheten, ser vi at Nordbyens nettside bruker for lang tid. Googles PageSpeed Tool gjør en test av hvorfor siden bruker lang til på å laste ned og hva som kan forbedres. Resultatene ser slik ut:

Det første bildet viser forbedringforslag for nettsiden på datamaskin og det andre viser for mobil. Felles for begge plattformene er at bildene tar stor plass og burde optimaliseres. For å optimalisere bildene anbefales det å redusere fil-størrelsen, noe som kan fikses uten å påvirke kvaliteten på bildene. 

Vurdering av teknologi og hastighet:
Googles PageSpeed test viser at spesielt optimalisering av bilder vil minske lastetiden. Basert på forbedringspotensialet har testen rangert nettsiden lavt (midt på tre for datamaskin, dårlig på mobil), noe som indikerer at nettsiden må forbedre lastetiden.
TERNINGKAST 3

6. Kundekommunikasjon

Å kommunisere med kundene er viktig for å opprettholde relasjoner og gjør at kunden føler seg sett. Det finnes mange ulike former for kundekommunikasjon, blant annet chat og sosiale medier. Nordbyen har en Facebook-side med 7775 følgere, hvor de er rangert til 4 av 5 stjerner. Her publiserer de innlegg relativt aktivt om tilbud og nyheter i butikkene og holder «lørdagstrekning» hvor man kan vinne ulike produkter. På nettsiden tilbyr de ikke chat, men det er mulig å sende inn et skjema med spørsmål på «kontakt oss» siden.

Den viktigste plattformen Nordbyen bruker for kundekommunikasjon er deres app kalt «Nordbyen venn». Her mottar man SMS/ mail med medlemstilbud og blir invitert til salgskampanjer, kundekvelder og konkurranser. Nordbyen kommuniserer tydelig hva kunden kan forvente av kontakt, ved å informerer om at man vil motta ca. 4 SMS og 1 Mail i måneden.

Det Nordbyen gjør best på denne plattformen er å tilpasse seg kunden. Som vist på bildet til høyre huker kunden av på sine interesser. Tilbud og invitasjoner kan dermed tilpasses etter kundens interesser. Dette vil øke sannsynligheten for at kunden føler seg sett og ivaretatt.

En av de viktigste tingene å tenke på når det kommer til kundekommunikasjon, handler om å møte kunden der de er. Sosiale medier blir brukt daglig og det er derfor å anbefale og ta i bruk Instagram.

Vurdering av kundekommunikasjon:
Nordbyen har både app og Facebook som kommuniserer godt med kunden, og ved å bruke Instagram vil de ha en ny kommunikasjonsplattform. For å forbedre kommunikasjonen anbefaler jeg å ha en live-chat på nettsiden, slik at kundene raskt kan få svar på det de lurer på. Et annet tips er å koble de sosiale mediene opp til nettsiden. Som vist på bildet under, kan man gå videre til facebook-siden fra nettsiden. Denne funksjonen er veldig skjult og burde bli plassert mer synlig på nettsiden. 
TERNINGKAST 5

Konklusjon

Nettsiden til Nordbyen gir konkret informasjon som er relevant for kunden. Den er brukervennlig hvor man lett kan navigere seg rundt. Ved å forbedre e-postmarkedsføringen, lastetiden, lage en mer oversiktlig forside og annonsere på Google vil trafikken til nettsiden øke.
TERNINGKAST TOTALT: 4

– Amanda Bergland Haukås

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *