Hvordan optimalisere dine søk på Google?

Mange av oss søker daglig etter ulikt stoff på Google. Alt fra oppskrifter på matretter til hvordan man skriver CV. Det å søke etter ting vi lurer på er blitt en stor del av hverdagen, men få av oss tenker nøye gjennom hvordan man søker. Jeg gjennomførte et kurs i Google Powersearch hvor man lærer ulike verktøy for å søke best mulig i Google. I dette innlegget vil jeg dermed trekke frem de tipsene jeg syns var mest nyttig ut av kurset.
Hvordan finner Google sider til ditt søk?

Når du gjør et søk går Google gjennom tre steg før den finner sider som kan være relevant for deg. Disse stegene blir kalt crawling, indexing og ranking, og Arne Krokan forklarte i forelesningen den 23. januar 2017 stegene slik:

Crawling: en robot som går inn og leter etter stoff på internett

Indexing: det som gjør at man kan finne sidene. Når du gjør et søk finner Google mange ulike sider, følger linker på disse sidene, finner nye linker og følger disse videre. På den måten samles det store mengder med stoff til ditt søk.

Ranking: for å bestemme rekkefølgen stoffet skal vises i, stiller systemet mange spørsmål. Hvor dukker ditt søkeord opp på siden? Finnes det synonymer for ordet ditt? Hvor mange ganger blir søkeordet nevnt på siden? Og blir siden lenket mye til? Alle spørsmålene danner til slutt en score som avgjør hvor høyt opp på trefflisten sidene kommer.

Som det kommer frem på siste steget, ser man at antall ganger noen lenker til eller deler dine innlegg er med på å avgjør rangeringen din på trefflisten til Google. Er det mange som lenker til siden, tar Google dette som en populær side mange benytter seg av. Arne Krokan har skrevet ett innlegg om denne bloggoppgaven og bedt oss om å lenke til den på vår blogg. Dette vil føre til  at han får en høy rangering av innlegget på Google.

Gjennom prosessen nevnt over kommer det opp mange sider Google mener besvarer ditt søk, men som ofte er irrelevant for deg. Det er derfor viktig å være spesifikk når du søker, slik at stoffet som kommer faktisk er det du leter etter. Under vil jeg komme med nyttige tips for dine søk, og dersom du ønsker å ta hele kurset i Google Powersearch på denne linken. Ved å gjennomføre kurset vil du få en svært grundig forståelse av både hva som påvirker og hvordan du kan påvirke søkene dine. Og du vil garantert lære noe du ikke kunne fra før av.

Søk mer presist på bilder

Du kan bestemme hva slags bilder du vil få opp på et søk. Dersom man for eksempel søker på «coffee beans», vil det komme opp mange ulike bilder av kaffebønner. Men om du er ute etter bilder av kaffebønner i naturen kan du få til dette ved hjelp av verktøy. Da man forbinder naturen med grønt, vil det være naturlig å se etter bilder som har grønt i seg. Dette kan man gjøre ved å gå inn på verktøy-> farge-> grønn:

Som du ser på verktøylinjen kan man også kategorisere bildene etter andre faktorer enn farge. Du kan for eksempel velge type-> ansikt for å få opp bilder av personer, du kan velge størrelse dersom du er ute etter en spesifikk størrelse og lignende.

Søk med bilde

En annen funksjon som kan være svært nyttig, er at man kan søke på Google med bilder og ikke kun med tekst. Dersom du får tilsendt et bilde fra ei venninne og er interessert i å finne ut hvor bilde er fra, kan du bruke bildet til å søke med. Dette gjør du ved å trykke på «bilder» når du er på Google sin startside. Deretter trykker du på kameraikonet på søkslinjen, og legge inn ditt bilde.

Google vil dermed søke på ditt bilde, og trekke frem alle sider som har brukt bilde for å finne den beste beskrivelsen av det. Slik du ser under foreslår Google at bildet er tatt i Mount Zao, og kommer deretter opp med flere sider om dette stedet. Dette er svært nyttig dersom du har et bildet som du ikke har noe mer informasjon om. Du kan blant annet finne fotograf, beliggenhet, verket bildet er publisert i og lignende. 

Søke på en spesifikk dato

Når du søker på Google får du som regel opp sider som er publisert for ikke så lenge siden. Dersom du for eksempel er ute etter å se hva som sto på nett om en hendelse, når hendelsen skjedde kan du stille inn søket ut ifra dato. Si du er ute etter å se hva som sto på nett den gang Obama ble valgt til president i USA. Da søker du på Barack Obama-> verktøy-> når som helst.

Deretter endrer du «når som helst» til «egendefinert datoområde» og skriver inn året han ble valgt.

Nå vil du få opp sider som ble publisert på internett innen valgt periode. Dersom du ønsker å få opp hva som sto i nyhetene i denne perioden om Barack Obama, velger du «nyheter» på verktøylinjen.

Utelate sider med visse ord

Skal du søke på ett ord, kommer det gjerne opp mange sider som skriver om dette ordet på ulike måter. Dette kan gjøre at du får opp mye urelevant for ditt søk. Derfor har Google en funksjon, hvor du kan utelate visse ord. Dersom du vil finne definisjonen av «direction» og søker på ordet på Google, vil du få opp mange sider om musikkgruppen «one direction». Får å unngå å få opp sider om dem, bruker du ganske enkelt minus. Skriv inn direction etterfulgt av «-one». Slik vil alle sider som inneholder one, elimineres. NB! Ikke ha mellomrom mellom minus og ordet du vil fjerne.

Bestem hva slags sider og filer du får opp

Vanlige Googlesøk viser deg de sidene som rangeres høyest. Dette vil ikke si at det er de mest troverdige sidene. Nå som USA holder på med presidentskifte, er det mange som skriver ulike publikasjoner om Donald Trump. Ved slike temaer er det lurt å ha troverdige kilder, noe du selv kan styre søke ditt inn på. Du kan nemlig bestemme hva slags sider du skal få opp ved ditt søk. Skal du skrive om Trump, ønsker du kanskje å se hva regjeringen i USA skriver om han. For å finne dette skriver du Donald Trump i søkefeltet, etterfulgt av site:.gov da regjeringens sider slutter på .gov. På denne måten vil du kun få opp sider som slutter på .gov.

Samme metode kan du bruke for å bestemme hva slags type filer du får opp. Ønsker du å få opp PDF-filer av trafikkstatistikk, kan du skrive inn filetype:PDF bak søkeordet. Alle sidene som kommer opp vil dermed være PDF-filer. Pass også her på at du ikke har mellomrom mellom kolon og ordet.

Søk etter spesifikke setninger eller «quotes»

Når du skriver inn en setning i søkemotoren til Google, vil systemet bryte opp setningen og søke etter sider som inneholder ordene du har skrevet inn. Det er dermed ikke sikkert du vil få sider som inneholder akkurat din setning fordi den kun fokuserer på ordene. Dersom man søker på politiske partier i Norge, vil ordene bli splittet opp, og være spredt på en side. Som du ser på bildet under, ser du at politiske partier står i en setning, mens Norge står i en helt annen setning.

Skriver du derimot setningen slik- «politiske partier i Norge»- i søkefeltet vil hele setningen bli tatt vare på. Sidene som kommer opp vil da inneholde akkurat den setningen du har skrevet.

Denne funksjonen passer altså på at du beholder hele setningen. Dersom du husker en setning av et dikt eller en sang, kan du bruke samme metode for å finne resten av teksten. Eneste du da må passe på, er at setningen du husker må være helt identisk slik den er i resten av teksten.

Dette er de tipsene jeg føler er mest relevant, men dersom du ønsker flere gode tips anbefaler jeg å ta kurset i Google Powersearch.

– Amanda Bergland Haukås

2 kommentarer til «Hvordan optimalisere dine søk på Google?»

  1. Bra innlegg Amanda! Du forklarer hvordan Google finner sidene som kommer opp når vi søker på noe, og du gjør det bra Det er også gode tips du kommer med og de forklares godt samtidig som de er fint illustrert, godt jobbet!
    – Kim-André

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *