Grunnleggende Snapchat-guide for bedrifter

Snapchat er et av de mange sosiale mediene som blir brukt daglig av personer over hele verden. I følge Snapchats nettside er det over 150 millioner mennesker som bruker appen daglig. I Norge er Snapchat det sosiale mediet som vokser mest. 7 av 10 nordmenn med profil bruker appen daglig, noe som tilsvarer 1,5 millioner av den norske befolkningen i følge Ipsos. Med disse tallene i bakgrunn er det viktig for bedrifter å se på mulighetene ved plattformen. Det er avgjørende for bedrifter å være tilgjengelig der kundebasen befinner seg. Derfor vil jeg i dette innlegget gi en innføring i hvordan bedrifter kan komme seg på Snapchat, hva de burde dele her og annonseringsmulighetene Snapchat tilbyr. 

Hva er Snapchat?

Snapchat er en app hvor man kan sende bilder, videoer, dele historier, legge til spesialeffekter eller chatte med personer på kontaktlisten. Kontaktlisten opprettes av hver enkelt, slik at man selv kontrollerer hvem som ser innholdet som sendes. Det man sender kalles snaps, og kan vare i opptil 10 sekunder før de forsvinner fra mottakers enhet og dermed slettes. På Snapchats stories kan brukere legge ut bilder og videoer som kan sees av hele kontaktlisten, og vil være tilgjengelig i 24 timer før de slettes. Det er på stories bedrifter må være flinke til å dele innhold med sine følgere. 

Derfor bør din bedrift «snappe»

Når over halvparten av Norges befolkning har en profil på Snapchat, sier det seg selv at bedrifter også må være tilgjengelig her. Snapchat gir en unik mulighet for kommunikasjon med følgere da det er svært høy åpningsrate her fremfor på Facebook. På Snapchat kan man få en personlig relasjon med sine kunder og gi kunden en mulighet til å se hva som skjer i bedriften. Slik kan de føle en personlig tilknytning til bedriften ved å få innsikt i arbeidet og miljøet på arbeidsplassen som ikke kommer frem til vanlig. 

Snapchat gir som sagt unike kommunikasjonsmuligheter. Dersom kunden har spørsmål til bedriften, vil han enkelt kunne sende en snap. Slik kan bedriften raskt svare tilbake til kunden. Dette får kunden til å føle seg sett ved at det oppstår en direkte relasjon og dialog mellom bedrift og kunde. Bedriften blir dermed ikke kun et navn og logo, men også et «menneske» for kunden. 

Lag en profil på Snapchat!

1. Last ned Appen
– Søk etter «Snapchat» i Appstore og last ned på din enhet.
– Velg «registrer deg» inne på appen.
               

 

2. Fyll inn informasjon om din bedrift
– Navn: skrive inn firmanavnet (det holder å kun fylle ut fornavn-feltet)
– Fødselsdato: bedrifter kan her legge inn stiftelsesdatoen av bedriften.
            

 

3. Lag en profil
– Brukernavn: bruk bedriftens navn for at andre lett kan finne profilen.
– Passord: brukt et passord som kan benyttes av de som skal jobbe med appen.
             

 

4. Knytt en konto opp til Snapchat-profilen
– Registrer deg med e-postadresse eller mobil.
– Motta en registreringskode på mobil eller mail og tast inn. 
             

 

5. Du har nå laget en profil og er klar for snapping!
Nå kan du begynne å ta bilder, videoer og bygge opp en kontaktliste.

Tips til hva du bør dele

Soriento.no har kommet med mange gode tips for hva du bør dele på Snapchat som bedrift. Noen av de jeg mener er mest relevant er:

1. Skap variasjon i innholdet du deler. Her eksisterer det mange muligheter. Varier i hvem som lager snappene og hvem som er med. Tenk også over at du viser flere deler av arbeidsplassen. Gi for eksempel ulike avdelinger i bedriften ansvar for snappingen på ulike dager. Skjer det noe spesielt på arbeidsplassen kan det også være lurt å få frem dette.

2. Lag egne konkurranser. Bruk Snapchat til å lage konkurranser for å engasjere følgerne. Utform konkurransen på en kreativ og nyskapende måte. I påsken kan man for eksempel publisere en video med mange påskeegg. Be følgerne finne ut hvor mange påskeegg som er synlig, for deretter å sende inn snap med antallet. Til slutt trekkes det en vinner som premieres. 

3. Pirr nysgjerrigheten. Kommer det nye produkter, nye løsninger, forberedelser på gamle produkter eller lignende? Få det frem til dine følgere og vis det frem på en spennende og kreativ måte. Legg for eksempel ut bilder som viser litt og litt av et nytt produkt, før følgerne får sett hele produktet. 


4. Vis at bedriften er «menneskelig». Snapchat er en uformell plattform hvor tanken er å være morsom og useriøs. Få derfor frem at bedriften også kan være uformell. Bruk filter, emojis, tegn og skrift til å skape morsomme bilder og videoer. Unngå altså å dele bilder og videoer med masse tung informasjon. Følgerne dine følger deg for å se den morsomme og lekne siden av bedriften.

Til slutt mener jeg det er viktig å høre på hva følgerne er interessert i. Ha en konkurranse hvor de må komme med ting de ønsker å se mer av fra din bedrift. Bruk deretter dette for utforming av videre snapper. 

Annonseringsmuligheter på Snapchat

På Snapchat er det også mulig for bedrifter å kjøre annonser. Da ikke alle annonseringsmulighetene er tilgjengelig på det norske markedet vil jeg kun gi en rask innføring i de tre alternativene:

Snap annonse
Med en snap annonse kan man benytte seg av en video på opptil 10 sekunder. Denne videoen vil vises mellom venners stories. Dersom brukeren ikke ønsker å se videoen, kan han trykke seg ut av den. Annonsetypen gir også mulighet for å legge til vedlegg som en
artikkel, app-installasjon, link til lengre video og til en nettside.

Sponsede Geofilter
Geofilter er filtere man kan ta over et bildet, og som navnet tilsier baserer de seg på hvilket geografiske området brukeren oppholder seg i. På sponsede geofiltre kan man for eksempel ha logo, bedriftens navn eller produkt synlig. Brukere kan velge å benytte seg av filteret før de sender bildet videre. For å lage et slikt filter må man altså peke ut et spesifikt område man ønsker å være synlig i. 

Sponsede linser
Linser er animasjoner brukere kan ta i bruk når de tar bilder eller videoer. Her får man morsomme effekter rundt ansiktet eller i omgivelsene. Linser som er sponsede, kan gi brukerne en morsom opplevelse samtidig som de blir eksponert for en merkevare. Ofte leker brukerne med linser, før de tar et bildet og sender det videre. Dette er i følge Snapchat et av de mest engasjerende produktene de tilbyr.

Sponsede Geofiler Skjermbildet fra https://www.snapchat.com/l/nb-no/ads/sponsored-geofilters
Sponsede linser Skjermbildet fra https://www.snapchat.com/l/nb-no/ads/sponsored-lenses

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Amanda Bergland Haukås

3 kommentarer til «Grunnleggende Snapchat-guide for bedrifter»

  1. For et bra innlegg, Amanda! Her går du nøye til verks og forklarer steg for steg hvordan en bedrift bør bruke Snapchat, og det tror jeg mange kan ha bruk for. Mange bedrifter vil nok tro at masse informasjon på Snapchat er bra, men jeg er helt enig med deg; her vil vi se den morsomme og lekne siden! 🙂
    Jeg lærte også mye om annonsering på Snapchat gjennom innlegget ditt, så tusen takk for at du deler 🙂

  2. Dette innlegget likte jeg godt. Du beskriver grunnleggende og bra hvordan bedrifter kan gå fram for å bruke Snapchat i sin arbeidshverdag. I tillegg ga du en fin oversikt med tips over annonseringsmuligheter man kan bruke. Du ga meg selv en del ideer jeg selv faktisk skal anbefale til arbeidsplassen min. Takk! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *