Google Display Network

Søkeresultatene som kommer opp på Google er en av to alternativer- organiske eller annonser. Organiske er ubetalte sider som rangeres etter relevans. Desto mer relevant en side er for søket, desto høyere opp på trefflisten kommer den. Annonser derimot, er betale sider som er laget med AdWords. Annonsens rangering bestemmes delvis på tilsvarende måte som organiske, men også med tanke på hvor høy man har satt sitt bud. I dette innlegget har jeg satt sammen en guide for displayannonsering- en av annonseringsmulighetene Google AdWords tilbyr.

Om Google Display Network

Google AdWords tilbyr hovedsaklig tre annonseringsmuligheter- søk, display og video. Her har jeg satt sammen en guide for å hjelpe deg på vei med din displayannonse. Dette er en komprimert versjon av guiden Google har satt sammen kalt display advertising exam study guideMin medstudent Anna har laget en guide for videoannonsering som du kan finne her, og for en guide i søkeannonsering kan du se Emma sitt innlegg her

Google har over 2 millioner nettsider, videoer og apper som inngår i deres displaynettverk. Ved å annonsere her kan man i teorien nå 90 % av alle som befinner seg på internett og dermed komme langt med sin annonse.

Annonsering på display gjør det også mulig å treffe potensielle kunder tidlig kjøpsprosessen. Man kan nemlig kontrollere når en person blir eksponert for annonsen og sørge for at dette skjer til riktig tid og på riktig sted. Selger du for eksempel treningsutstyr, kan du strategisk plassere din annonse på et forum som diskuterer trening hjemme. Se videoen under for å få en bedre forståelse av hva Google Display Network er:

En viktig ting å vite før du begynner med displayannonsering er at budene du setter avgjør plasseringen av annonsen din i displaynettverket. Du må også gjøre et valg på om du skal ha en kampanje på «Søk med utvalgt display» eller «Bare Displaynettverk«. Benytter du deg av «bare displaynettverk» vil annonsen være synlig i displaynettverket på blant annet nettsider og apper. Tar du derimot «søk med utvalgt display» vil annonsen bli vist på relevante sider i displaynettverket og på søkeresultatene.

Målretting for din displayannonse

1. Velg plassering av din annonse:
Plassering tar for seg hvor på displaynettverket din annonse skal være synlig. Dersom du spesifikt målretter en nettside, mobilapp osv. vil du ha en egendefinert plassering. På denne måten har du kontroll over hvor annonsen dukker opp og kan dermed velge plasseringer hvor du vet potensielle kunder oppholder seg. Velger du ikke sider selv, vil det være en automatisk plassering som finner de mest relevante sidene for din annonse. Dette på bakgrunn av de andre målrettingene du har. 

2. Målrett nettsider med spesifikke emner:
Dersom du har en målgruppe som er interessert i et spesifikt emne vil dette være en effektiv funksjon. Ved å målrette etter emne, kan man vise sin annonse på nettsider i displaynettverket som har innehold relatert til emnet.

3. Negative søkeord:
I AdWords kan du plukke ut søkeord du ønsker at annonsen skal dukke opp under, mens andre ord vil være negative for din annonse. Ved å velge ordene som er negative for annonsen, vil ikke annonsen dukke opp når noen søker på de valgte ordene. Dette kan være ord som er relativt like de søkeordene du bruker for ditt produkt, men som trekker til seg kunder som søker etter noe annet. «Dårlig» vil være et negativt søkeord da man ikke ønsker at annonsen skal dukke opp under et søk på noe som er dårlig.

4. Målretting etter språk:
Med denne funksjonen kan man spesifisere hvilket språk man ønsker at sidene annonsen vises på har. Å kun ha et språk vil være hensiktsmessig dersom produktet du annonserer kun selges i det landet. Uten om dette er det å anbefale «alle språk». På denne måten ekskluderer du ikke de som snakker flere språk, og som da også søker på ulike språk.

5. Annonseplanlegging:
Annonseplanlegging gjør at du kan spesifisere hvilke dager og til hvilke klokkeslett du ønsker at annonsen din skal vises. Har du en butikk som er åpen fra 09:00 til 17:00 og du har kun mulighet til å være der i det tidsrommet vil det være hensiktsmessig å kun vise annonsen da. 

6. Display Planner: 
Display planner (verktøy-> bannerkampanjeplanlegger) hjelper deg med å planlegge din displaykampanje. Dette ved å gi deg målrettingsforslag, et anslag på antall visninger og oversikt over historiske kostnader som kan gi en indikator på ditt kostnadsbildet. 

Unngå at annonsen ikke blir godkjent!

Det er flere ting som kan føre til at annonsen din ikke blir godkjent, blant annet uklart innhold, dårlig staving og grammatikk, repetisjon, symboler og lav video- og bildekvalitet. Sørg for at annonsen er fullstendig, det vil si at teksten gir mening, produktet kommer godt frem og at bedriften blir vist. Ha med så mye informasjon som mulig som er identifiserende for annonsen. Pass også på at du ikke har med unødvendig repetisjon, store bokstaver og symboler som ikke passer inn. Bilder og videoer må være klare, lett gjenkjennelig og med leselig tekst.

Har du alt dette på plass og annonsen fortsatt ikke blir godkjent, kan du følge en tre-stegs prosess for fikse problemet:
1) Finn ut hvorfor den ikke ble godkjent ved å lese om Google sin policy.
2) Gjør endringer på din annonse som samsvarer med Google sin policy.
3) Vent til annonsen blir godkjent. Dette kan ta opptil en virkedag.

Hvordan finne et publikum for din annonse?

Målrett et publikum etter deres interesser
I AdWords kan du velge blant et stort kategoriutvalg av interesser. På denne måten kan du finne ulike kategorier som passer for din annonse, og dermed nå personer basert på deres interesser. Når du velger en kategori, vil annonsen bli vist til personer som mest sannsynlig vil være interessert. 

Remarketing
Her kan du vise annonser til personer som har vært innom nettsiden din tidligere. Har du for eksempel en person som har vært innom siden din uten å ha kjøpt noe, kan du nå dem på nytt med en annonse som er relevant for dem. Dette gjør at du blant annet kan vise din annonse til tidligere besøkende når de søker etter produktet eller andre nettsteder. Ønsker du å ta dette et steg videre, kan du ta i bruk dynamisk remarketing. På denne måten kan du vise tidligere besøkende annonser for produktene de var inne og så på. 

Finn personer som ligner ditt eksisterende publikum
Man kan sette sammen et publikum basert på deres karakteristika. For å finne dette publikumet bruker man en eksisterende remarketingliste (personer som har besøkt nettsiden tidligere). På denne måten finner man personer med tilsvarende karakteristika og interesser som tidligere besøkende har. Slik kan man nå nye potensielle kunder som har stor sannsynlighet til å være interessert i din annonse. 

Demografisk målretting
Ved å se på demografiske kriterier kan man finne potensielle kunder kvalifisert for din annonse. Disse kriteriene består av kjønn, alder, foreldrestatus og husholdningsinntekt. Slik kan man nå en spesifikk målgruppe ved å gjøre målrettingen smal. Man kan dermed utelukke grupper, som ikke går under kriteriene du har satt, fra å se annonsen. 

Mål og evaluer annonseresultatene 

For å se statistikken over kampanjene dine og se hvilke resultater de gir, kan du blant annet gå inn på den spesifikke annonsen får å få en oversikt. Her kan du se statistikken for en annonse, og sammenligne den med de andre. Med denne informasjonen kan du velge å fokusere på de annonsene som gir høy konverteringsrate, og ekskludere de som gir få konverteringer.

I «displaynettverk» får du også en oversikt over statistikken på de fleste målrettingene man kan velge mellom. Ved å se på hvordan hver målretting fungerer, kan man velge hvem man ønsker å beholde og hvem som burde fjernes. Dermed kan man gjøre små endringer samtidig som annonsen kjøres basert på solid data. Du kan for eksempel gå inn på «placements» for å se hvor annonsen din har blitt vist og hvor mange koverteringer (kjøp, påmelding til nyhetsbrev ol.) hver side har ført til. Er det en side som gir lav konvertering, kan du fjerne denne fra egendefinerte plasseringer. 

Lykke til med din annonsering i Google Display Network!

– Amanda Bergland Haukås

5 kommentarer til «Google Display Network»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *