Ær Rema 1000 nyskapende eller har de falt av lasset?

Som sikker mange har fått med seg har Rema 1000 i disse dager lansert en ny app kalt Æ. Men er denne appen ett nytt konsept eller mistet hele ideen sin glans da andre dagligvarekjeder kom med tilsvarende konsepter for flere år tilbake? Er Rema for sent ute med sin «nye idé»? Med dette innlegget vil jeg se på hvor nyskapende Æ virkelig er.

For et par dager siden lanserte Rema 1000 appen Æ på det norske markedet. Dette er en app som i følge Rema 1000 gir deg 10% rabatt på de 10 varene du kjøper mest av, i tillegg til at du får 10% rabatt på frukt og grønt. På omtrent samme tid i fjor lanserte Kiwi-Kiwi pluss- som ga kundene 7,5% bonus på alt av frukt og grønt. I tillegg har de trumfavtalen som gir kundene 1% bonus på alt av dagligvarer. Coop har ordningen Coop medlem som gir kundene 1% på dagligvarene de handler. Så hvor nyskapende er egentlig denne appen Rema 1000 nå har kommet med?

Det som kan trekkes frem som en forskjell fra de allerede etablerte ordningene hos Kiwi og Coop er at appen Æ trekker fra rabatten allerede når man betaler. Ordningene Kiwi og Coop har, går ut på at man sparer opp penger på en konto som man senere kan benytte seg av. Det vil da være lettere å bruke rabatten hos Rema umiddelbart i butikken, noe som også kan føre til at kundene ikke legger like godt merke til hva de faktisk sparer. Hos de andre kjedene vil den oppsparte summen være mer synlig, og også gjøre kunden mer oppmerksom på nettopp hva de sparer. Remas app gjør det også mulig å se hvor mye man har spart, men dette avhenger at man går inn på appen og sjekker selv.

I følge Nils Petter Nordskar kommer denne appen fra Rema 1000 sent i forhold til de andre dagligvarekjedene, og han er usikker på om kundene ser verdien i appen da de konkurrerende kjedene har hatt slike ordningen over lang tid. Han ser også på reaksjonen til Kiwi, hvor de sammen dag som Remas lansering økte rabatten fra 7,5% til 15% på frukt og grønt. Ved å overgå Remas rabatt med hele 5% på lanseringsdagen, kan også være med på å sette litt skygge over hele konseptet.

Helt til slutt vil jeg si at jeg syns det er godt at Rema 1000 endelig kommer med en etterlengtet rabattordning til sine kunder, og det blir spennende å følge utviklingen av appen i tiden fremover.

– Amanda Bergland Haukås

4 kommentarer til «Ær Rema 1000 nyskapende eller har de falt av lasset?»

  1. Veldig bra at du skriver om dagsaktuelle temaer, Amanda! For å gjøre innlegget ditt enda spennende, se gjerne alltid på flere sider av saken. Få meg, som leser, til å stoppe og tenke: Dette var utfyllende og dette har ikke jeg tenkt på selv. Gleder meg til å lese flere av dine innlegg! 🙂

  2. Jeg er enig med Anastasia, men likevel: dette er bra skrevet. Du avgrenser deg til ett tema, og det er om ordningen er nyskapende. Der sammenligner du med andre tilsvarende ordninger og trekker frem uttalelser fra en «guru», det er bra.
    Hilsen fra Arne

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *